Cara-cara cegah gastrik

Pengalaman diserang gastrik

Ramai je yang pernah kena gastrik kan? Zaman anak-anak dara dulu memang saya ni selalu kena gastrik. First time kena masa form 4 kat Sharodz dulu. Asalnya saya selalu skip waktu makan disebabkan kesuntukan masa, sibuk dengan aktiviti lain dan kadang-kadang sebab terikut-ikut trend anak dara jaga badan. Hehehehe… Akibatnya, gastrik dah jadi rutin saban waktu. Pantang terlewat makan, bersedialah untuk berguling-guling menahan sakit atas katil. Kalau tersilap makan seperti makanan pedas, berminyak, sejuk atau berangin pun boleh mendatangkan serangan gastrik. Bukan sekadar sakit sekejap-sekejap, adakalanya berhari-hari disertai sakit kepala, muntah-muntah dan mabuk. Sakitnya, Allah je yang tahu. Tak sanggup rasa melalui saat-saat tu.

Cara cegah gastrik

Sebenarnya gastrik ni boleh dielakkan dari awal. Bila dapat serangan, ada cara-cara untuk mengurangkan sakit tu. Antara yang saya amalkan : 

1) JANGAN TINGGALKAN/ LEWATKAN WAKTU MAKAN UTAMA – ini memang antara yang paling penting. Ambil sarapan, makan tengahari dan makan malam pada waktunya. Jangan lewatkan atau tinggalkan waktu makan 

2) MAKAN KERAP TETAPI SEDIKIT – makan dalam kuantiti yang banyak pun boleh menyebabkan serangan gastrik. Seeloknya ambil makanan sedikit-sedikit tetapi kerap. Elakkan perut kosong dalam masa yang lama 

3) PILIH MAKANAN YANG SESUAI – bagi saya makanan yang pedas-pedas, berminyak, berlemak dan berangin memang mudah menyebabkan serangan gastrik. Makanan yang tinggi kandungan fiber dan kaya karbohidrat serta protein seperti oat, roti dan soya membantu saya rasa kenyang lebih lama 

4) AMBIL MAKANAN TAMBAHAN YANG MEMBANTU – Saya amalkan makanan tambahan Shaklee sejak tahun 2011 dan Alhamdulillah, serangan gastrik makin berkurang sejak tu. Hingga kebelakangan ni, boleh dikatakan saya tidak sakit lagi. Set Gastrik Shaklee terdiri dari ESP, OsteMatrix, B Complex dan Peppermint-Ginger Plus 

Korang jangan ambil mudah tau masalah gastrik ni. Jika dibiarkan berterusan boleh mendatangkan mudarat lebih besar. Langkah pencegahan memang perlu kerana rawatan gastrik ni bukannya mudah. Jika nak tau tentang Set Gastrik Shaklee dan bagaimana ia membantu, boleh hubungi saya sekarang!

rawatan gastrik, petua gastrik, ubat gastrik
credit picture : http://dmatxi.com/



ZETI HAFIZA ZAKARIA

 +6019 936 6681
www.facebook.com/bigsmilezone
bigsmilezone@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...