Tukar pencuci rumah boleh membantu masalah eczema anak!

Sebenarnya dulu sebelum berkahwin hingga beranak satu, saya sangat suka buat koleksi bahan cuci di rumah. Macam-macam jenis dan jenama pencuci di pasaran, berada di rak bahan pencuci rumah saya. Yang cuci baju lain, pewangi baju lain, glass cleaner, kitchen cleaner, dish wash, floor cleaner, peluntur, cecair sental karat, pencuci kereta dan segala macam bahan cucian rumah saya ada. Itu belum masuk pewangi rumah, tandas, kereta, dapur dan macam-macam bahan berasas kimia di rumah.

Detik perubahan

Segalanya berubah selepas melahirkan anak kedua. Anak saya, Naufal disahkan menghadapi masalah eczema semasa berusia 6 bulan. Semakin hari semakin teruk keadaan Naufal walaupun dah dapatkan rawatan di klinik pakar kulit. Macam-macam ubat oral dan sapu saya beri atas nasihat doktor. Pemakanan pun cuba dikawal supaya tak terambil makanan yang boleh mencetus eczema. Tapi keadaan Naufal sekejap baik dan sekejap tidak. Salah satu masalah Naufal,  dia tidak boleh langsung pakai sabun yang ada pewangi. Baju yang dibasuh dengan sabun cucian biasa yang wangi pun boleh cetuskan serangan eczemanya.
Hinggalah satu hari saya terbaca di satu website dari USA yang menceritakan pengalaman ibu yang berjaya menangani masalah anak eczema dengan menukar bahan cuci rumah dengan yang lebih mesra alam.

Tukar kepada yang semulajadi

Walaupun sukar pada mulanya, akhirnya saya nekad bertukar kepada set pencuci GET CLEAN Shaklee. Alhamdulillah, ternyata pilihan saya tepat. Beberapa minggu selepas tu, saya mula sedar perubahan pada Naufal. Dia tidak lagi alah pada pakaian yang baru dibasuh. Eczemanya datang juga bila tersalah makan.. tetapi tak teruk seperti sebelum ini.

Kenapa GET CLEAN

Set pencuci GET CLEAN Shaklee ni terdiri dari 4 produk sahaja iaitu :

1. Fresh Laundry Concentrate - pencuci pakaian
2. Soft Fabric Concentrate - pelembut fabrik
3. Hand Dish Wash Liquid Concentrate - pencuci pinggan
4. Basic-H Organic Super Cleaning Concentrate - pembersih pelbagai guna

Kelebihan set ini berbanding pencuci lain :

1. Mesra alam kerana dibuat dari bahan semulajadi seperti kelapa, sayur-sayuran dan garam mineral.
2. Tanpa bahan kimia berbahaya seperti phosphate dan chlorine
3. Jimat kerana rumusan pekat yang memerlukan sukatan sedikit untuk cucian yang banyak
4. Selamat untuk digunakan di rumah yang ada bayi dan kanak-kanak atau mereka yang mempunyai masalah alergi dan asthma
5. Terurai sempurna secara biologi, tidak meninggalkan kesan pencemaran kimia kepada alam sekitar
6. Haruman yang sedap dihidu dan menyegarkan

Bagaimana jika saya cadangkan anda bertukar kepada set GET CLEAN ini? Bukan sahaja lebih selamat untuk keluarga dan rumah kita, sekurang-kurangnya kita menyumbang kepada usaha mengurangkan pembuangan bahan kimia dan toksik ke alam sekitar.  Usaha kecil ini mungkin bermanfaat pada generasi akan datang.

Bertindak sekarang. Kita mampu ubah!

ZETI HAFIZA
0199366681

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...